Monday, March 24, 2014

عیدی حکومت به مردم: افزایش ٢۵۰ درصدی قیمت نان!

یکشنبه, ٠٣ فروردين ١٣٩٣
به گزارش ایلنا "زمزمه‌هایی در مورد آزاد سازی نرخ آرد و گندم در سال جدید به گوش می‌رسد."
منظور از "آزاد سازی" البته حذف سوبسیدها و هرنوع کنترلی بر قیمت آرد و گندم است. یعنی همان اصل طلائی سیاست ریاضت کشی اقتصادی مبنی بر باز گذاشتن دست بازار در تعیین قیمتها و در نتیجه گرانی بیشتر و خانه خرابی بیشتر مصرف کنندگان!
بنابر این گزارش بعد از "آزادسازی"، قیمت نان سنگک از ٦۰۰ تومان به ۱٤۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان افزایش خواهد یافت! رئیس اتحادیه نانوایان فرموده است "این موضوع هم به نفع نانوایان و هم به نفع مردم است"! به نفع صاحبان نانوائیها حتما هست اما برای توده مردم گرانی نان بجز گرسنگی بیشتر معنائی ندارد. این افزایش ٢۵۰ درصدی قیمت نان را با افزایش ٢۵ درصدی دستمزدها مقایسه کنید تا معلوم شود این گرانی تا چه حد به نفع مردم است! استدلال رئیس اتحادیه نانواها اینست که "نان‌ها با کیفیت و مرغوبیت بیشتری تولید می‌شود و از سوءاستفاده در فروش آرد و گندم نیز جلوگیری خواهد شد."
کیفیت و مرغوبیت بیشتر؟ آیا واقعا دغدغه حکومت کیفیت بهتر نان است؟! بر فرض که چنین باشد، شکم گرسنه را نمیشود با کیفیت بالای نانی که نمیتوان خرید سیر کرد! مرغوبیت کالائی که مردم وسع خریدش را ندارند بدرد کسی نمیخورد! عینا مثل مرغوبیت هر کالای لوکس دیگری که مردم فقط میتوانند از پشت ویترینها تماشا کنند!
موضوع جلوگیری از سوء استفاده هم پوچ است. اگر قرار بود جلوی سوءاستفاده ها را بگیرند مالتی میلیاردر نمیشدند! سوء استفاده یک جزء ساختاری مافیای اقتصادی حاکم است و بی شک گرانی نان نه تنها جلوی سوء استفاده ها را نخواهد گرفت بلکه میدان تازه ای خواهد بود برای سودهای نجومی بیشتر تاجران آرد و گندم و بخور و بچاپ بیشتر ویژه خواران حکومتی!
دو و نیم برابر شدن قیمت نان نه نوید بخش کیفیت بهتری است و نه سوء استفاده کمتری. این تنها به معنی "ارتقای" قوت لایموت مردم به موقعیت کالاهای لوکس است! همین یک قلم گرانی کافی است تا نشان دهد که افزایش ٢۵ درصدی دستمزدها تا چه حد ناچپز و بی ربط به نرخ واقعی تورم بوده است. ٢۵ در صد افزایش دستمزد در مقایسه با ٢۵۰ درصد افزایش قیمت نان یعنی کاهش بیش از دویست درصدی قدرت خرید مردم! زمزمه گرانی نان را باید در گلوی حکومتی ها خفه کرد!*




مرگ بر جمهوری اسلامی

نیما سلیمی

No comments:

Post a Comment