Sunday, March 16, 2014

دبیر کل سازمان ملل متحد:حسن روحانی علیرغم وعده‌های خود٬ آزادی‌ها در ایران را افزایش نداده است و «افزایش شدید» اعدام‌ها در ایران

 بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ۲۰ اسفند ماه در گزارشی گفت حسن روحانی علیرغم وعده‌های خود٬ آزادی‌ها در ایران را افزایش نداده است. او در عین حال در مورد «افزایش شدید» اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی و با تاکید بر این که بیشتر این اعدام‌ها مربوط به جرایم مواد مخدر بوده، افزود که با این‌حال برخی از اعدام شدگان نیز زندانیان سیاسی و اقلیت‌های قومی بوده‌اند.
این گزارش با واکنش بعضا شدید مقام‌های ایرانی روبه‌رو شد.
گزارش‌های احمد شهید نیز واکنش‌های مشابهی را بر می‌انگیزند. مقام‌های ایرانی آنها را رد می‌کنند و در برخی موارد چهره‌های بین‌المللی را نیز با عناوینی تند مورد انتقادهایی شدید قرار می‌دهند.
برای نمونه جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران، آقای شهید را «احمق شریر» نامیده است. رئیس قوه قضائیه، صادق لاریجانی، نیز گزارش پیشین او را «دروغین» عنوان کرده بود. علی لاریجانی، دیگر برادر این دو تن و رئیس مجلس ایران، نیز یکی از گزارش‌ها او را «ترویج یاغی‌گری بین‌المللی» نامیده بود.
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت روحانی نیز همواره در مجامع بین‌المللی، نقض فاحش حقوق بشر در ایران را کاملا تکذیب می‌کند و خواهان اصلاح گزارش‌های حقوق بشری سازمان ملل شده است.
همچنین جواد ظریف در مصاحبه با روزنامه فرانسوی زبان لوموند که روز پنجشنبه ۷ نوامبر ۲۰۱۳ منتشر شده، در پاسخ به خبرنگار این روزنامه که از او پرسیده: “آقای روحانی در دوره تبلیغات انتخاباتی شان وعده دادند که وضعیت حقوق بشر را بهبود بخشند. اما همچنان زندانی سیاسی و اعدام وجود دارد”، گفته که “هیچ کس در ایران به دلایل سیاسی اعدام نشده است و قوه قضائیه ما مستقل است.” ادعایی مشابه با اظهارات صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران که ۴ اردیبهشت، وجود اعدام سیاسی در ایران را “کذب محض” خواند.
مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه نیز با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران انتصاب گزارشگر ویژه حقوق بشر را توهین به ملت بزرگ ایران دانسته و آن را به رسمیت نمی شناسد.
احمد شهید اجازه ورود به ایران را ندارد و گزارش تازه او از جمله بر پایه مصاحبه با ده‌ها نفر داخل و خارج از ایران و دریافت مکتوبات تنظیم شده است.
او قرار است روز دوشنبه، ۲۶ اسفندماه، درباره گزارش خود از وضعیت حقوق بشر در ایران، در شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو سخنرانی کند.


نیما سلیمی
مرگ بر دیکتاتور
مرگ بر جمهوری اسلامی

No comments:

Post a Comment